2010-01-30
 22:26:43

Uppdatering & chilldag

Igår bajsade Gibson inne på två ställen så jag ställde in mina planer på att träffa Malin i Karlstad idag och stannade hemma med honom idag. En hundvakt skulle bara innebära mer stress och jag vill inte utsätta honom för det nu när han är dålig i magen. Jag och Linda som jobbar i hundstallet är överens om att det antagligen beror på den stress alla löptikar framkallar. Det är ganska många som löper just nu.

Vi har alltså haft en riktig slappdag! Vid tretiden var vi bort till Hundshopen här i Forshaga där de hade invigningsfest i de nya lokalerna. Matilda följde med och vi gick tipspromenad i butiken med fikapaus. Matilda köpte lite olika tuggben och så och jag tittade på dragselar. Jag vill ju börja träna på att låta Gibson dra pulka och kanske åka skidor med honom. I skolan har de bara Björkisdragselar och en satt jättebra överallt utom i halsen så en klasskompis rekommenderade Dragråttan som finns i Forshaga. Vi provade den och den satt superbra! Hittade en modell som kommer gå att använda både som spårsele när vi ska viltspåra, dragsele om jag åker skidor och även till att dra pulka så den ska vi köpa! Var på väg att göra det men kom fram till att jag ska vänta lite, den kommer finnas kvar och nu vet jag vilken storlek vi ska ha, så ska jag spara ihop det som behövs till höftleds- och armbågsröntgen först. Det känns viktigare.

Här kan ni se en bild på selen jag hittade som satt perfekt!

Om ca två veckor ska vi ha friluftsdag i skolan, vi kan välja mellan slalom, längdskidor, pimpla eller drag med hund och ni kan ju gissa vad jag tänker prova. Så då ska jag se till att ha skolans sele som satt nästan perfekt iallafall om de inte ordnat fram fler och så kanske jag kan låna Jennies hundförarbälte om inte hon ska ha det. Fast skolan borde ha allt som behövs. Isåfall får jag iallafall prova att åka skidor på elljusspår, har ju bara provat slalom två gånger innan så jag ser fram emot det här och jag tror att Gibson kommer tycka om det - han verkar ju tycka om allt.

Jag har kommit ihåg att titta i hundstallsfrysen också och där fanns det ju massor av klövar plus att Li ska ta med några efter påsklovet. Blod kan man ju köpa på Ica och spä ut med vatten så i vår ska Frida hjälpa oss så ska vi prova viltspår. Det tror jag verkligen att Gibson tycker om! Vi ska också prova lite apportering när min träningsplan är klar.

Jag håller på att skriva en träningsplan för mig och Gibson, vad vi ska träna på under vilken period ungefär och dessutom några väldigt långsiktiga mål. Jag delar nog med mig av den sedan.

Iallafall, efter hundshopen gick jag och Matilda med hundarna till skogen och släppte dem. Jag hade med mig köttbullar så vi körde någon inkallning lite då och då och herregud vad glad jag blev för Gibson var superduktig! När vi gått ett tag finns den en kort men brant backe mellan två stigar som går olika långt från älvstranden. Där provade jag att säga "ner" till Gibson samtidigt som jag pekade och det tog inte lång stund innan han förstod och sprang ner. "Upp" kan han ju redan, det har vi gjort massor uppför stora snöhögar, så när han väl var nere var det bara att ropa på honom eller säga upp så sprang han upp igen. Han och Tage fick springa i backen 4-5 gånger innan vi gick vidare men inte verkade det ha tröttat ut dem. De rusade runt i sandgropen som om de aldrig fått springa förut. Filmade en stund men missade när de busade som mest. Jag ska försöka komma ihåg att filma nästa "fyspass" i backen också, så får ni se hur duktig han är.

Nu är gibson trött iallafall så vi har tagit det lugnt inne och jag har städat lite men nu är det dags för nästa rastning. Det är -16 grader ute, brrr! Täckbyxor på iallafall!


Kan passa på att berätta att där filmen slutar, någon sekund efter säger jag "Loss"
och fast jag var flera meter ifrån Gibson släppte han direkt. Duktig plutt! <3


/Sandra & Gibson



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: