2010-01-04
 16:35:26

Hanteringstestet och inskolning

Nu sitter jag här i boxen med Gibson. Promenaden till stallet som brukar ta 20 minuter tog 45, ikea-kassen var ganska tung om man säger så. När jag kom till stallet fick jag gå och ta en box och inredde den, fyllde på vatten i skålen och gick och vägde Gibson, sen satt jag i boxen och väntade. Lärarna hade nämligen möte.

Om vi börjar med vägningen, Gibson var lite tveksam till vågen först så jag körde lite klickermetod utan klicker. När han satte framtassarna på vågen fick han godis, då gick han ner, sen fortsatte vi så och när tre ben var på vågen kom det fjärde upp ganska snabbt och då fick han sitta ner och så fick han godis. Det visade sig att jag hade gissat ganska bra, jag gissade på runt 30kg och han vägde 32kg. Han väger alltså mer än hälften så mycket som jag! Inte konstigt att jag får kämpa när han får för sig att kissfläcken där borta är mycket mer intressant än jag.

När man ska gå in i boxen så är det en kant som är kanske 30 cm hög och Gibson var väldigt tveksam till att gå in där. Första gången tog det ett tag med lockande och övertalning innan han till slut gick in. Då var han inte särskilt glad att komma in utan låg på golvet och väntade medan jag inredde. När jag satte mig ner och tog det lugnt började han gå runt och lukta och la sig sen på sin bädd bredvid mig.

Andra gången vi skulle gå in i boxen var när jag vägt honom och då krävdes det lite övertalning och lockande men inte så mycket och tredje gången, efter hanteringstestet hoppade han in nästan direkt när jag hade gått in och börjat locka på honom. Det kommer nog inte ta så lång tid innan han går in utan att jag behöver gå in före.

Hanteringstestet då, det gick superbra! Det enda var att han drog ganska mycket när vi skulle möta och gå bredvid den andra hunden men det gick bra ändå, lärarna tyckte att han var en typisk golden och en väldigt härlig och snygg hund. Han blev iallafall klart godkänd och har en väldigt glad matte! :'D

Nu sitter vi här i boxen och bara myser, en väldigt stor del av inskolningen består av att jag bara sitter här i boxen så den känns trygg. Efter ett tag ska jag börja sitta utanför boxen och sedan gå ut korta stunder som vi successivt ökar. Det är ganska likt ensamhetsträning men här kommer det vara störning för på torsdag kommer ju alla andra hundar och på onsdag kommer hon som har boxen mittemot och ska skola in sin hund.


Nu har vi dessutom två filtar här inne också men såhär ser boxen ut. Ska ta lite bilder
på stallet och lägenheten idag eller imorgon och lägga upp senare :)

Nu börjar det snart bli dags att gå hem och laga mat och batteriet i datorn är dessutom snart slut.

/Sandra & Gibson



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: